Leppävaaran hammaslääkäriasema

Hammashoidot

Hampaiden hoito on tärkeää myös yleisterveyden kannalta. Suun alueen bakteerit päästessään verenkiertoon voivat aiheuttaa tulehduksia muuallakin elimistössä.

Hyvät hampaat ovat tärkeä asia myös sosiaalisessa kanssa käymisessä. Hyvin hoidetuilla hampailla on mukava hymyillä.

Perushoitoon kuuluu hampaiden vuositarkastukset, paikkaukset ja ikenien tulehduksen hoito. Röntgenkuvaus kokoleuankuvalla, joka otetaan yleensä viiden vuoden välein.

Paikkaushoito

Paikkausmateriaalina käytämme yleensä muovia. Posliinipaikat ja -kruunut valmistamme Cerec menetelmällä, jolloin asiakas saa uuden paikan / hampaan samalla käynnillä. Puudutamme aina kun potilas sitä haluaa.

Juurihoito

Jos reikä hampaassa on päässyt niin isoksi, että bakteerit ovat päässeet juurikanavaan, pitää hammas juurihoitaa. Hammas puudutetaan, hampaan sisällä oleva ontelo puhdistetaan ja steriloidaan laser avusteisesti, jonka jälkeen ontelo täytetään niin etteivät bakteerit enää pääse juurikanavaan. Mikäli juurenpään alueelle kasvaa kysta tai tulehduksellista granuloomakudosta, voidaan hammas säilyttää juurenpään leikkauksen avulla. Juurenpäänleikkauksen apuna käytämme laser- ja ultraäänitekniikkaa.

Ientulehduksen hoito

Ikenien tulehduksien hoitoon kuuluu bakteeripeitteiden poisto, hammaskiven poisto ja puhdistustekniikan parantaminen. Vaikeimmat ientulehdukset hoidamme tarvittaessa laser avusteisesti.

Röntgentutkimukset

Vastaanotollamme on digitaalinen röntgen järjestelmä, jolloin kuvat ovat heti valmiita katseltaviksi. Otamme muutaman hampaan periapikaalikuvia, sivualueen bite-wing kuvia sekä kokoleuan OPTG kuvia. Tarkempia diagnooseja varten otetaan kolmiuloitteinen mikro-TT kuva.

Hammashoitohuone

Laserhammashoito

Vastaanotollamme on ErYAG-laser ja NdYAG-laser, joiden avulla moni hampaan hoitotoimenpide on helpompi. Laserin avulla voimme tehdä paikkaushoitoja, ienhoitoja, juurihoitoja, leikkaustoimenpiteitä ja helpottaa leukanivelvaivoja. Laserhoidossa voimakkaan valosädeimpulssin avulla voidaan tehoasetuksista riippuen joko stimuloida kudoskasvua, tappaa bakteereita tai leikata kudosta. Laser operaatiot aiheuttavat vähemmän kipua ja jälkivaivoja kuin perinteiset menetelmät. Lue lisää aiheesta laserhoito-sivulta.

Implantit

Implantteja olemme asentaneet vuodesta 1991, katso lisää hammasimplantit-sivulta.

Kirurginen hoito

Vastaanotollamme suoritettavia kirurgisia toimenpiteitä ovat hampaan leikkauksellinen poisto, juurenpäänleikkaus, ikenen flap-leikkaus, implanttikirurgiset toimenpiteet, poskiontelon kohotus ja luusiirre toimenpiteet. Teemme myös pehmytkudos kirurgiaa, hyvänlaatuisten kasvainten poistoa. Hyvin usein käytämme laseria ja ultraäänitekniikkaa (Piezo) näissäkin hoidoissa. Ultraäänitekniikassa potilaan jälkivaivat ovat perinteistä porauskirurgiaa vähäisemmät. Luun lämpötila ei kohoa toimenpiteessä yhtä paljon kuin poralla. Näkyvyys on parempi. Ultraäänilaitteen kärjet eivät vaurioita pehmytkudoksia, kalvoja, hermoja tai verisuonia.

Cerec-kruunut

Posliinikruunut ja -sillat valmistamme Cerec-menetelmällä, jolloin ne saadaan valmiiksi useimmiten samalla käyntikerralla. Lue lisää Cerec-kruunut -sivulta.

Proteettinen hoito

Joskus hammas on niin vaurioitunut tai tulehtunut, että se on viisainta poistaa. Poistettu hammas korvataan mieluiten implanttihoidolla. Leukaluuhun istutetaan keinojuuri, jonka varaan rakennetaan posliinikruunu Cerec-menetelmällä. Mikäli puuttuu useita hampaita, voidaan tehdä implanttisilta, perinteinen metallokeraaminen silta tai zirconium-silta. Zirconium-sillan saa valmiiksi jopa yhden päivän aikana. Irrotettavat proteesit ovat myös mahdollisia. Puuttuva hammas voidaan korvata myös edullisemmalla muovisillalla joka kuitenkin on pitkäaikainen väliaikainen
ratkaisu.

Kipuhoito

Laserilla voidaan hoitaa erilaisia kiputiloja. Laser stimuloi kudoksen paranemista nopeuttaen sitä jopa 50 %. Apua saadaan kipeään leukaniveleen, kivuliaisiin limakalvoihin esim punajäkälä, kipeisiin niveliin kuten polviin, pitkittyneisiin säärihaavoihin kuten diabetespotilailla jne. Hoitoprotokollaan sisältyy tyypillisesti 10 käyntiä pitenevin välein.

Esteettinen hammashoito

Usein jo suuhygienistimme tekemä hampaiden puhdistus ja värjäytymien poisto raikastaa hymyn. Mikäli kaivataan tehokkaampaa tulosta niin valkaisulla hampaista saadaan turvallisesti vaaleammat. Yksilölliset muotit valmistetaan omien hampaiden mukaan ja valkaisuainetta pidetään niissä muutama tunti päivässä tai yön yli. 1-2 viikossa tulos on saavutettu. Tämän hoidon etuna on että mikäli hampaat ajan kuluessa tummuvat uudelleen on valkaisun ylläpito helppoa ja edullista. Mikäli valkaisu halutaan nopeasti voidaan käyttää vastaanottovalkaisua laser avusteisesti. Yksi tai kaksi käyntiä yleensä riittää. Laminaattien avulla hampaat voidaan muotoilla uudelleen ja saada haluttu väri. Silloin hampaan pinta hiotaan ja päällystetään joko keraamialla tai muovilla. Yleensä tämä hoito tehdään yhdellä käyntikerralla.

Purentavaivat

Tietokoneanalyysillä (T-Scan) toteamme tarkasti purentavirheet. Pienillä hionnoilla voimme tasapainottaa purennan. Tarvittaessa valmistamme purentakiskon jota ei useimmiten tarvita kun purenta on tasapainossa. Usein käytämme akupunktiota rentouttamaan lihakset ennen hiontoja. Tämä vie vain muutaman minuutin.

Oikomishoito aikuisille

Mikäli hampaiden väärät asennot ovat ongelmana, ne voidaan usein hoitaa helposti irroitettavilla oikomiskojeilla. Tämä Innman aligner-hoito on tarkoitettu etualueelle. Etuna on että oikomiskojeen voi tarvittaessa ottaa pois esim. syödessä ja tärkeässä tilaisuudessa. Usein hoitotulos saavutetaan muutamassa kuukaudessa. Kun hoito on valmis varmistetaan tuloksen pysyvyys ohuella langalla hampaiden takana. Isoja purentavirheitä ei tällä menetelmällä saa hoidettua. Tämä on tarkoitettu hampaiden siirtymien, kallistusten ja kiertymien hoitoon.

Leppävaaran keskushammaslääkäriasema

Ajanvaraus (09) 541 6890
Otamme vastaan ajanvarauksia vain puhelimitse.

Läkkisepänkuja 4 B 02650 Espoo
2.krs, käynti Läkkitorin puolelta. Gallerian viereinen talo